ГІГІЄНА ТА РЕЖИМ ДНЯ УЧНЯ
Розпочався новий 2024 – 2025 навчальний рік. При організації навчального процесу для попередження втоми від навчання необхідно правильно організувати режим дня учнів, що призведе до покращення фізичного розвитку дітей та засвоєння знань.
Причиною втоми від навчання може бути невдало підібраний режим дня або його відсутність, із-за чого учні стають дратівливими, втрачають апетит, у них погіршується навчальна успішність і знижується імунітет.
Для чого потрібно дотримуватися режиму дня?
Режим дня — чіткий розпорядок життя дитини протягом доби, що передбачає чергування неспання та сну, а також раціональну організацію різних видів діяльності.
Правильно організований режим дня — необхідна умова нормального розвитку дитини, зміцнення її здоров’я, підтримання високого рівня фізичної й розумової активності.
Порушення розпорядку може призвести до таких наслідків:
- Зниження працездатності організму.
- Зменшення концентрації уваги.
- Швидкої втомлюваності, яка може проявлятися як млявістю, так і підвищеним збудженням, нестриманістю.
- Роздратування й вередливості дитини.
Натомість режим дня, що відповідає віковим потребам дитини, має велике виховне значення, привчаючи її до порядку й організованості.
До того ж, дотримання режиму впливає на розвиток нервової системи, виробляючи звичку до певної діяльності, та запобігає виникненню негативних емоційних станів і перевтоми.
Оскільки всі процеси в організмі носять ритмічний характер, регулярність окремих елементів режиму та їхнє чергування сприяють нормальному функціонуванню та чіткій взаємодії всіх органів і систем.
Основними компонентами розпорядку мають бути:
- сон;
- перебування на свіжому повітрі (прогулянки, рухливі ігри, заняття фізкультурою й спортом);
- навчальна діяльність у закладі освіти та вдома;
- відпочинок за власним вибором (вільний час);
- заняття в установах додаткової освіти, гуртках;
- прийом їжі; особиста гігієна.
Орієнтовний режим дня дитини шкільного віку:
1. Підйом — 7.00-8.00
загальна тривалість нічного сну має становити 8-10,5 годин.
2. Гігієнічні процедури, ранкова гімнастика — 7.10-7.30
3. Сніданок — 7.30-7.45
4. Перебування в закладі освіти (навчальний час) — 8.30-16.00
Дитині варто приходити за 10-15 хв. до початку занять, аби спокійно підготуватися до уроку. Це дозволить сконцентруватися на матеріалі майбутньої навчальної діяльності.
5. Прогулянка — доцільно передбачити в режимі прогулянки до обіду тривалістю 30 хв.
6. Обід 13.30-14.00
7. Рухливі ігри, розваги на вулиці 14.00-15.45
8. Самостійні навчальні заняття — 16.00-18.00
Спочатку краще виконувати письмові завдання, а потім переходити до усних.
9. Вільний час, заняття за інтересами 18.00-19.00
В режимі дня учня передбачається час, який він використовує згідно зі своїми бажаннями, інтересами, індивідуальними здібностями.
10. Вечеря 19.00-19.30
11. Допомога по дому 19.30-20.00
Певну кількість часу діти можуть присвячувати посильній допомозі родині, виконуючи певну роботу по дому. Школярі залучаються до прибирання кімнати, миття посуду, догляду за кімнатними рослинами й тваринами тощо.
12. Вечірня прогулянка — 20.00-20.30
У вечірній час діти також можуть грати на відкритому повітрі. Особливо корисна прогулянка після вечері, перед сном, тривалістю близько 30 хв.
Вона знімає втому, що з’являється до кінця дня, знижує збудження нервової системи, сприяє швидкому засинанню
13. Гігієнічні процедури, приготування до сну — 20.30-21.00
В режимі дня школяра достатньо часу має відводитися для гігієнічних процедур. Особиста гігієна включає в себе ранковий і вечірній туалет, ранкову гімнастику з подальшими водними процедурами, переодягання після школи та прогулянок.
16. Нічний сон — 21.00-23.00
Звісно, це лише орієнтовна схема: розпорядок дня складається індивідуально для кожної дитини.
Як ми бачимо, режим дня є надзвичайно важливим для нормального розвитку дитини шкільного віку.
До того ж, це один з найбільш ефективних способів профілактики захворювань і оздоровлення дітей.
Але батьки мають пам’ятати, що головним у розпорядку дня є розумне чергування розумових та фізичних навантажень, праці та відпочинку. Крім того, будь-яка діяльність (як інтелектуальна, так і фізична) має бути посильною для учня.